الصحة النفسية

بطّل تاكل ضوافرك وتنتف شعرك

Onychophagia

لو كان عنك عادة سئ و مش قادر تبطلها مصحباك من و أنت عيل صغير تعمل أيه ؟ تعالى ندور سوا على طريق عشان نخلص من العادة دى .

نداء لكل البنات اللى بتفضل تلف و تشد فى خصلة من شعرها لحد ما تقطعها أو للى متعو د يقطم أظافره Onychophagia و غيرها من العادات بنعملها من غير ما نحس من كتر ما خدنا عليها و بقت أدمان و سلوك قهرى كل ما نواجه مشكلة بقلقنا.
“6 خطوات لمواجة أدمان السلوك “

1-اتصرف بوعى

خليك دايما صاحى و واعى لتصرفاتك ده لو فعلا ناوى تغير عاداتك السيئة و ده عن طريق أنك تقتنع بأهمية التغير و تقرر فعلا أنك هتنفذ الشروط اللى هتضعها لنفسك …. حاول تهدى أعصابك عشان تبعد عن العادة السيئة .

2-حط خطة محكمة

لوفعلا قررت التغير لازم تحط لنفسك خطة بأهداف قليلة عشان تثق فى نفسك …. من حيث التنفيذ و كمان حدد كل خطوات الخطة مفيش حد هيفهمك أد نفسك أعر هدفك و ابنى تصرفاتك عليه عشان تنجح الخطة . متسبش حاجة للظروف كل ما تكون الخطة محكمة كل ما تنجح اكتر .

3-أنت هتقرر إذا كنت محتاج مساعدة

أعرف حجم مشكاتك هتعرف أزاى تحلها يعنى لو كانت مش قادر تقيم حالتك أذا كانت خفيفة ام حادة … خد رأى المختص لأن الأخصائى النفسى ممكن يساعدك … تعرف مقياس حالتك قد أيه من خلال الإجابة على أخبار يحدد مدى هوسك بالعادة السيئة . و كما هيساعدك تفهم العادة ديه عرض لحالة نفسية بتعنيها أن فى أمراض بتجيب معاها عادات سيئة ذى الوسواس القهرى و الإكتئاب و القلق .

4-المكافأة الجامدة

حاول تكافئ نفسك على كل خطوة ناجحة بتنفذها فى الخطة سواء كانت مكافأة كبيرة أو صغيرة المهم أنها تكون حاجة بتحبها عشان تساعدك تستمر فى أدائك الجيد.

5-أشغل أيدك بحاجة تانيةو دى طريقة حلوة عشان تشتت تركيزك مع العادة السيئة و تخليك تنجح فى خطتك فلو أديك مشغولة دايما بنشاط تانى غير تقطيع شعرك أو تقشير جلدك فخلى يديك الأتنين مشغولين طول الوقت حتى لو ماسك قلم فى كل أيد عد المرات اللى مقدرتش تمنع نفسك فيها من انك ترجع لعادتك الغلط و حاول تعرف إذا كانت بتقل مع الوقت أم لا .

6-أعرف مدى القلق و الخوف عندك

ساعات بتكون دى مجرد وسيلة نخبى بيها خوفنا و قلقنا من أى حاجة … أو حتى أحساسنا بالملل و لو كان ملل حاول تعمل نشاط يضيع الملل و يكون ممتع بالنسبة ليك .

عن الكاتب

نهلة شعلان