البزرميط الدمـاغ

7نصائح هتساعدك تتغلب على الملل في المذاكرة

الملل

كتير من الدارسين أو الطلاب بالمراحل الدراسية المختلفة بيحسوا بنوع من الملل من المذاكرة بشكل عام  وأثناء مذاكره دروسهم كمان لكن من الأفضل أن يكون للطفل أو للشخص شغف في التعليم في حد ذاته واستغلال المعلومة اللي اكتسبها في حياته  بشكل عام هنا لان لو فقد شغفه او حب بالملل هتكون المذاكرة أو العملية التعليمية مجرد روتين ممل .

هنا جمعنا 7 نصائح ممكن تساعد في التخلص من حاله الملل أثناء المذاكرة.

1قبل ما تبدأ في الدراسة اختبر قدراتك في الدارسة اللي ناوي تبدأ فيها لان ده هيساعد علي تنشيط الذاكرة واسترجاع معلومات سابقة وبالتالي هتقدر تحدد إيه اللي أنت عايزه من الدراسة وإيه النقاط اللي محتج تزود تركيزك شوية عليها في الدراسة .

2-لو فيه كم من المذاكرة كتير ولازم تخلصها مش من الأفضل أن تخلص الفروض  أو المذاكرة كلها مره واحدة من الأفضل أن يتم توزيع مهام الاستذكار علي مداري اليوم علي أساس أن يكون فيه فترات راحة بين جلسة المذاكرة والتانية .

في المقال ده هاتتعرف على أنوع الملل عشان تعرف تتعامل معاها

3- لو بيتم المذكرة في مكان  محدد كل مرة ممكن تحدث تغير في المكان ذاته تحط ورد قدامك أي شئ ممكن يحفزك علي المذاكرة أو تغير المكان ذاته عشان تقلل من الملل المصاحب للمذاكرة .

4– بعض الناس بتقدر تركز وهي بتسمع موسيقي هادية هنا عشان نضيف إحساس المتعة ونتغلب علي الملل ممكن الاستماع لموسيقي هاديه أو مقطوعة مفضلة لكن لو أي دوشه أو صوت بسيط بيأثر علي التركيز يبقي يفضل إن يتم المذاكرة في مكان هادي.

5-الهدف هو أهم حاجه لو الدراسة أو المذاكرة من غير هدف هنا الملل هيبقي سيد الموقف لأن مفيش أي دافع ورا المذاكرة البعض بيدرس عشان ينجح ويعدي من الامتحانات وخلاص بس الهدف في حد ذاته من عملية المذاكرة أو التعلّم هيفرق كتير في الخلاصة اللي بتثبت في الدماغ او طريقة التفكير بعد ما تخلص المراحل الدراسية .

وفي المقال ده هاتتعرف أكتر عن السبب الرئيسي ورا الكسل

6- النوم الكويس هنا بساعد علي عمل ريستارت أو إعادة تشغيل للكمبيوتر الدماغ وبالتالي لما يرجع يشتغل تاني بيكون بكل طاقته وحيويته غير إن النوم فيه راحة لجميع أعضاء الجسم لكن بشرط يكون فترة كافية عشان الجسم يكون أخد راحته الكافية اللي تخليه يقدر يشتغل تاني بحيوية .

7- البعض بيحب يذاكر وهو بيتكلم سواء بيقرأ بصوت عالي أو بيشرح الدرس متخيلا انه فيه حد قدامه بيحاول يفهمه كل ده بيساعد علي المذاكرة وبيغير من المود العام بدل من القراءة في صمت و الفكرة هنا إن القدرة علي الشرح بتأكد قدرة الطالب علي استيعابه للدرس في حد ذاته .

عن الكاتب

حنان جمـال