ساعد نفسك

فوبيا الطيران: 5مراحل عشان تتعايش معاها

فوبيا الطيران: 5مراحل عشان تتعايش معاها

لو بتحب السفر حول العالم عشان تزور كل الأماكن الرائعة من غير ما تكون حاسس بالخوف فيها طرق ممكن تعتمد عليها عشان تتجنب فوبيا الطيران وتقلل من التأثير السلبي اللي بتعكسه فوبيا الطيران علي سلوكياتك واستمتاعك بالرحلة وحياتك كلها وهنا المعرفة، واستخدام تقنيات الاسترخاء، والتخطيط لرحلتك كل دي طرق عشان تتغلّب على فوبيا الطيران ويبقي عندك مطلق الحرية في لاستكشاف العالم، كنا اتكلمنا في المقال ده عن فوبيا الطيران وأعراضها وطرق العلاج لكن شكل مختصر هنا هنقدر نوضح وبالتفصيل الـ5مراحل اللي ممكن تمر بيهم لو بتتعالج من النوع ده من الفوبيا واللي من ضمن أنواع كتير من الفوبيا اللي ليها علاج وأعراض مختلفة.

مراحل التعايش مع فوبيا الطيران.

المرحلة الأولي : سّلح نفسك بمعلومات عن الطيارات.

المرحلة التانية : أتعامل مع القلق.

المرحلة التالتة: احجز رحلتك.

المرحلة الرابعة: استعد لرحلتك بالطيارة.

المرحلة الخامسة: وأنت بطير في الجو.

وهنا كل مرحله أو جزء من العلاج بيكون ليها نقاط تفصيلية عشان يبقي ليها أثر أيجابي علي سلوكياتك .

المرحلة الأولي سلح نفسك بمعلومات عن الطيارات

  • اعرف مدى أمان الطائرات:

علي الرغم إن المعلومات اللي هتعرفها عن إلي أي مدي الطيارة اللي أنت راكبها آمان فا ده مش هيفرق معاك لما الطيارة تطير،لكن الفكرة هنا أن المعلومات هتحسسك براحه وأنت رايح تركب الطيارة من المطار،في الغالب أن الطيران آمن جدًا،وهو لواقع، الطيران هو أكثر وسائل المواصلات أمانًا،والإحصائيات بتقول أن احتمال موت الشخص بسبب حادثة طيارة  1 لكل 11 مليون،بمعنى ذلك أن احتمال حدوث مشكلة الطيارة يساوي 0.00001%.

  • قارن بين أمان السفر بالطيارة بالخطر اللي موجود في وسائل السفر التانية.

فيه تجارب حياتية  انت بتكون مش عايز تفكر فيها بس لو ركزت هتلاقي إن السفر بالطيارة أقل خطورة من التجارب التانيه وهنا منقصدش نقلقك بس الهدف انك تعرف ان خوفك من الطيارة غير منطقي وغير مبرر،دور علي الإحصائيات اللي بتتكلم علي الموضوع واكتبها، وأقراها لنفسك لما تحس بالقلق بسبب الطيارة.

ومثال علي الإحصائيات:

  • الفرصة في الموت بسبب حوادث السيارات بتكون  1 لكل 5000،يعني أن جزءٍ الخطير في سفريته بيكون في استخدامك للعربية عشان تتنقل من البيت للمطار.
  •  أن فرصة الموت بسبب تسممك بالأكل أكبر بكتير من فرصه موتك بسبب حادثة طيارة بنسبة 1:3مليون.
  •  فرصة في الموت أو الإصابة  بسبب لدغة تعبان أكبر من فرصتك من حادثة طيارة ،وكمان الوفاة بسبب الصواعق أو حروق الماء الساخن، أو السقوط من على السرير أو لو كنت من اللي بيكتبوا بالشمال ، أو ممكن لما تستخدم أدواتك باليمين يتسبب في موتك وغيرها من الأسباب اللي ممكن بأي شكل تصيبك بأذى غير الطيران.
  • توقّع حصول تحرّكات خلال رحلتك بالطيارة.

فيه جزء كبير من خوفك بيرجع أنك متعرفش إيه اللي هيحصل كمان شوية،ليه الطيارة أتحركت بسرعة ليه بحس بإحساس غريب في ودني ؟ ليه شكل جناح الطيارة شكله غريب؟ ليه بيطلبوا مننا نربط الأحزمة؟هنا غريزتك الأولي لما تواجهه أي موقف غريب عليك بتكون أنك تفترض الأسوأ عشان تقلل من حجم الضرر أو الخوف اللي أنت متخيلة حاليا، وهنا من الأفضل انك تتعلم حاجات عن الطيارة وازي بتشتغل وكيفيه الطيران في حد ذاتها يعني شوية معلومات كده هتقلل نسبة المجهول اللي ممكن يسببلك الخوف.

يعني مثلا إن الطيارة لازم توصل لسرعة معينه عشان تطير وده سبب شعورك إنها بتجري بسرعه قبل ما تطير في الجو،لكن انت مش هتلاحظ السرعة الكبيرة دي لما الطيارة تكون طايرة،وكمان سبب إن ودانك بتصفر لما الطيارة بترتفع في الجو ده سببه التغير في الضغط الجوي،من الطبيعي أن تتحرّك بعض أجزاء الجناح وهي الطيارة بطير .

  • اعرف إيه اللي ممكن يحصل لو حدث اضطراب:

فيه شوية اضطرابات ممكن تحصل لما تنتقل الطيارة من الضغط المنخفض إلى الضغط المرتفع وبالتالي بيتسبب بالإحساس أكنك بتاخد مطب، بالنسبة للحالات النادرة اللي ممكن الاضطرابات الجوية يحصل نتيجتها إصابات ببتكون لو حد من الركاب مش رابط حزام الأمان أو الشنط وقت.

  • اعرف معلومات اكتر عمقا عن عمل الطيارة.

ممكن تتعلم تفاصيل أكثر عن عمل الطائرة عشان تقلل المخاوف اللي بتحس بيها الدراسات أظهرت أن 73% من الناس اللي بيخافوا من الطيران بيخافوا من المشاكل الميكانيكية اللي كن تحصل ،وده لأن زيادة معرفتك بمعلومات اكتر عن الطيارة بتزود من مستوي راحتك وهتقلل من استفساراتك عن ليه دا حصل وسببه إيه.

للتوضيح اكتر فيه 4 قوى تعمل على طيران الطيارة: الجاذبية، والسحب، والرفع، والدفع، كل القوي دي بتشعرك إن رحلتك ماشية طبيعي وبنفس سهولة المشي.،وممكن تقري أكثر عن علوم القوي،كمان المحرّكات النفّاثة أبسط من المحرّكات الموجودة في العربيات أو آلات جز النجيلة حتى لما يحدث خللٍ، وده أمر مستبعد، في أحد محرّكات الطائرة، ممكن للطيارة تشتغل عادي من غير أي مشاكل في المحركات التانية.

  •  خد في اعتبارك ان باب الطيارة مش هتفتح وهي طايرة.

ممكن تشيل أي مخاوف في دماغك بتقول أن باب الطيارة ممكن يتفتح وهي طايرة في الجو وبعد وصول الطائرة لارتفاع 30,000 قدم، يصبح الضغط اهو اللي بيقفل الباب.

  • خلي عندك علم إن الطيارة بيتم صيانتها بشكل دوري:

الطيارة قبل ما تطير بتمر بشوية إجراءات صيانة دورية،كل طيارة بتاخد حوالي 11 ساعة من العناية مقابل كل ساعة طيران،يعني الطيارة اللي أنت راكبها خضعت لحوالي33ساعه صيانة لو كانت الرحلة مدتها 3ساعات.

المرحلة التانية : أتعامل مع القلق

  • أتعامل مع قلقك العام:

ممكن تقطع شوطٍ طويل في التعامل مع قلقك من الطيران زى انك تتعامل مع القلق والتوتر بشكل عام،أتعرف أولًا على قلقك،أزاي بتبدأ تحس بالقلق ؟ يعني هل أيدك بتعرق أوي ؟ هل بتحس بتنميل في صوابعه ؟فيه علامات علي توترك مكن تتحكم فيها الأول.

متفكرش في الحاجات اللي ممكن تتحكم فيها:

سبب خوف كتير من الناس من الطيران هو شعورهم بأنهم مش بيكموا في العملة نفسها ،والناس اللي بتعاني من النوع ده من الخوف مش بيتعرضوا لحودث سيارات ابدا،ده لأنهم بيفكروا في الكرسي بتاع السواق،وممكن يكون عدم التحكم هنا بيسبب الخوف.

  • جرّب تمرينات الاسترخاء عشان تتخلص من التوتر:

من ضمن التمرينات اللي ممكن تعملها يوميا تمرينات الاسترخاء ودي بتفيد في أنك تتخلص من التوتر وممكن تلجأ للتمرين ده في أي وقت وهتخليك اهدي وتقدر تتحكم في أمورك وتهدي نفسك. جرّب اليوجا أو تمرينات التأمل.

  • حاول تريح عضلاتك:

ابدأ بملاحظة المجموعات العضلية المشدودة أو المتيبّسة زي الكتاف، بعض الناس برفع أكتافهم وشد العضلات عند شعورهم بالقلق أو التوتّر،خذ نفس عميق واسمح لكتافك بأنها ترتخي ،حس بارتخاء العضلات، جرّب ده مع مجموعات عضلية زي الوش والرجلين.

استخدم خيالك:

فكّر بأماكن بخليك مبسوط وحاسس بالراحة، تخيّل انك في المكان ده إيه اللي ممكن تشوفه أو تشمه أو تحس بيه؟ وركز علي التفاصيل المكان اللي أنت أخترته.

  • تنفّس بعمق.

حط أيدك أي واحدة علي منطقة الجزع ثم تنفّس بعمق من مناخيرة أو الأنف وأملي رئتك بالهوا علي أخرها،ومن المفترض أنك تحس بارتفاع معدتك مش صدرك هنا ،خرج الهوا من رئتك من البق أو الفم ببطئ وعد حتي رقم 10وشد بطنك عشان تخرج الهوا،أعمل التمرين ده من 4:5مرات عشات تحس بالاسترخاء.

  • إلهي نفسك في أي حاجه تانية:

فكّر في شيءٍ تاني ممكن يخليك متحمس أو يبعد تفكيرك عن حالة القلق والخوف،زى مثلا إيه اللي هتحضره في العشا؟ لو هتروح لمكان إيه المكان؟ وفين؟ وأية اللي هتعمله في المكان ده؟.

  • التحق بأي كورس أو صف دراسي عن الطيران.

فيه صفوفٍ دراسية هتساعدك في أك تتغلب علي الخوف من الطيران وأكيد هتدفع مقابل مادي للكورسات وفيه،نوعان من الصفوف الدراسية: فيه الصفوف بتحضرها بنفسك والصفوف اللي ممكن تتلتحق بيها أون لاين أو تشوفها علي شكل فيديوهات وكمان المواد المكتوبة وجلسات الاستشارة، الكورسات دي هتساعك أنك تحضر نفسك على الاعتياد على الطيران عن طريق تعريضك لمطارٍ ورحلة جوية ومعاك مدير الصف الدراسي، لكن هنا الإفادة هتكون مستمرة لو كررت رحلات سفرك بالطيارة عشان تتعود علي الطيران .

  •  خد دروس في طيران.

واجه خوفك مباشرةً عن طريق أنك تدخل في دروس عشان تتعلّم الطيران، وهنا فيه عدد لا يحصى من الناس اللي كانوا بيخافوا من حاجات في حياتهم  ولفترة طويلة واكتشفوا أن خوفهم من الحاجات دي مش منطقي وهي أساسا لا تدعي للخوف ،ممكن في الأخر تلاقي إن الطيران مش بيتسبب في  الخوف الشديد وهتكتشف ده بمساعدة مدرّبٍ هادئٍ وصبور،ورغم أن النوع ده من المواجهة ممكن يكون متطرف بس هيفيد كتير في مواجه الخوف والتوتر.

  •  ابعد عن قراية أي معلومات عن حوادث الطيران:

لو عايز تحس بالراحة تجاه الموضوع ده ما يبقاش عندك هوس بأنك تقرا كتير عن حوادث الطيران اللي بتطلع في النشرات أو علي المواقع أو في الجرايد أو حتى الأفلام اللي بتتكلم عن كده،القصص دي مش هتخليك تحس بشعورٍ أفضل، لكنها هتزود بشعورك بالتوتر تجاه أمر غير محتمل دا لو كنت عايز تتغلب علي خوفك من الطيران أساسا.

المرحلة الثالثة :إحجز رحلتك

  1. اختار رحلةً مباشرة:على الرغم من أنك بتمتلك تحكم محدود بعد لما تقعد علي كرسي الطيارة  في منطقة الركاب،إلا أن فيه بعض الأشياء اللي ممكن تعملها قبل كده عشان تخفف من خوفك،لما تختار رحله طيران مباشر دا أمر بديهي أنه هيقلل من توترك لما تقل ساعات السفر نفسها.
  2. اختر كرسي جمب الجناح: الناس اللي بتقعد في النوعية دي من الكراسي بيكونوا أفضل من غيرهم ده لأن المنطقة دي أقل عرضة للأضطرابات والأكثر استقرارا وثباتا.
  3. اختر كرسي جمب  الممر أو جمب باب الخروج  ودا ممكن يكون حل تاني عشان تقلل من إحساسك إنك متحوط أو متحاصر.
  4. اختار طيارة أكبر،ممكن تلجأ للحل ده لو كان فيه فرصه انك تبعد عن ركوب الطيارات الصغيرة ،هتلاقي معلومات عن نوع الطيارة لما تيجي تدور علي الرحلة اللي أنت عاوزها ،اختار طيارة أكبر إن أمكن.
  5. اختر رحلةً بالنهار، لو بتخاف من اليطران بالليل هيكون الأنسب أنك تختار رحله نهارية ممكن يديك أحساس أفضل لما تبص من شباك الطيارة ونشوف كل شئ حواليك،ده لأن الضلمة ممكن تزود إحساسك بالمجهول.
  6. اختر مسارًا بتقل فيه الاضطرابات الجوية:وهنا ممكن تبص علي الموقع الإلكتروني ده  Turbulence Forecast عشان تعرف  الوجهات اللي بتقل فيها الاضطرابات الجوية.

المرحلة الرابعة : الاستعداد لرحلتك بالطيارة:

  1. زور المطار من وقت للتاني ،بعض الناس بينصح أنهم يروحوا يزورا المطار حتي لو مش هيسافروا ،اتمشي شوية في المطار/ممكن يكون التصرف ده متطرف لكنه طريقة للراحة بالتدريج عشان لما تسافر في المستقبل.
  2. أوصل المطار بدري ده عشان يبقي عندك الوقت الكافي عشان تتمشي في المطار شوية وتخلص كل إجراءاتك بدري وتلاقي البوابة اللي هتطلع منها للطيارة،الوصول متأخر للمطار وعدم وجود وقت كافي عشان تستعد ذهنيًا بيتسبب في الشعور بالقلق لما يجي وقت جلوسك علي مقعد الركاب، الأعتياد علي مبنى المطار والناس اللي بيوصلوا وبيسافروا هيزود مستوى ارتياحك لما يجي ميعاد رحلتك.
  3. اتعرّف على المضيفات والطيّار:سّلم علي مضيفات الطيران والطيّار لما تطلع الطيارة وأتفرج عليهم وهما بيشتغلوا ،الطيّارين بياخدوا تدريباتٍ خاصة زي الدكاترة بالظبط ،من الأفضل انك تحترمهم ،ده هيزود من مستوى ارتياحك للرحلة كل لما تدرّب على الثقة بالطيّارين كل ما تتأكد وتعرف اكتر أنهم بيكملوا شغلهم ده لمصلحتك، الطيارين هنا خبرتهم بتتقاس بساعات الطيران اللي قضوها في الجو،والطيار بيحتاج  حوالي 1500ساعه طيران عشسان يشغل في شركه طيران كبيرة.
  4. ما تشربش خمره وأنت مسافر: فيه ناس بتطلب من المضيفة خمره لما يكونوا مسافرين ،لكن ده مش حل عشان تخفف من خوفك وتوتر ،عشان الخمره هتخليك أقل تحكما ،وكمان الخمرة لما بيروح تأثيرها بيخليك في حالة سئية ،لو محتاج تبقي هادي أختار أي مشروب بساعد علي الاسترخاء زي الينسون أو الكاكاو مثلا.
  5. كُل وجبة خفيفة،ممكن تلهي نفسك خلال الرحلة في أنك تأكل وجبه خفيفة أو كٌل أي حاجه حلوه بتحبها.
  6. إلهي نفسك بالقراءة في المجلات الفنية أو أي مجال بتحب تقرا فيه بعيد عن الطيران والحوادث،وابعد عن مذاكرة دروسك وأنت مسافر ده لأنك معندكش الوقت ولا المجهود أنك تركز.
  7. اطلع الطيارة وأنت مستعد تاخد قيلولة وتريح ومن الافضل انك تسافر بعد ما تكون خلصت شغلك بمعني يكون جسمك منهك ومستعد للنوم ،ويعتبر النوم أفضل وسيلة خلال الرحلة للبعد عن التوتر.

المرحلة الخامسة خلال الطيران:

  1. اتنفّس بعمق ودي تجربة قلناها قبل كده خد نفس من بقك وخرجه من مناخيرك بالراحة وكرر العملة دي حوالي 10مرات وكل ما تكون محتاج تقلل من توترك.
  2. اضغط على مسند الذراع. لو بتحس بالقلق خصوصًا وهي الطيارة طالعه من المطار أو هي نازلة لي المدرج ،اضغط على مسند الذراع جامد و في نفس الوقت شد عضلات معدتك واثبت علي كده 10 ثوان.
  3. حط شريط مطاطي حوالين معصمك، شد الشريط وإفلته لما تحس بالتوتّر، الألم الطفيف هيساعدك عشان تراجع للواقع من جديد.
  4. -خد معاك أدوات إلهاء.هيكون من الأفضل أنك تاخد معاك حاجات تلهيك زي مجلات أو حلقات مسلسلك المفضل أو أي لعبه جديدة علي الايباد أو الموبيل ،ممكن تستغل ساعات الطيران في أنك تخلص أي مهام كنت راكنها أو مأجلها.

شوية أفكار مفيدة

  •     استخدم الطيارات علي أد ما تقدر بعد ما تنفذ الخطط السابقة اللي قلنا عليها تطوير عادة الطيران المستمر بيقلل من خوفك وشعورك بأنك بتمر بحدث فريد وستحوّل الأمر إلى جزء روتيني من يومك لما يبقي الطيران عادة هتحس براحه أفضل ،لو فيه اختبار بين السفر البري أو الجوي أختار الجوي،وأفتكر دايما أن الطيارة أمان بكتير من العربية .
  • تقبّل حقيقة عدم امتلاكك للتحكم في بعض المواقف، بما في ذلك الطيران. المخاطرة جزء من الحياة. ومش تعلم أبدًا الحاجات اللي ممكن تحصل في المستقبل ،الخوف بيتعلّق بالتوقّع، والقلق، والرغبة بالتحكم في المستقبل،والطيران مش هيبقي مقلق لما  تقبّل حقيقة أن الأشياء المقدّرة ستحدث لا محالة.
  •     خد معاك حاجات  تنهك عقلك بالتفكير لما تركب الطيارة خد معاك سوارًا أو أقراصًا مضادة للغثيان تحسّبًا،افتكر إن الطيّار متمرّس في وظيفته، ثق بطاقم الطيارة، حاول ما ماتبصش من الشباك وهي الطيارة طالعه من المطار أو وهي نازلة فكّر بشيءٍ يلهيك كالخطط التي تخطّط لها بعد الهبوط ما تفكرش كتير وتتخيل ايه اللي ممكن تعمله في حالة الطوارئ.
  • تحذير:زود الدكتور لو كنت تظن أنك بتعاني من توتّرٍ شديد جدًا،فيه بعض الأدوية التي يمكن شراؤها دون وصفة طبية لتهدئتك أو مساعدتك على النوم، لكن هنا ممكن تحتاج الدكتور عشان تعرف الجرعة المناسبة ليك .

عن الكاتب

حنان جمـال