8 اسباب بتخلي السفر مفيد لصحتك النفسية

8 اسباب بتخلي السفر مفيد لصحتك النفسية

142

الامراض النفسية ليها حالات شائعة  زي الاكتئاب و القلق، الأبحاث افادت ان 1 من كل 4 بالغين و 1 من كل 10 اطفال بيعانوا من مرض نفسي في حياتهم، وان المرض النفسي ممكن يؤدي الي مرض جسدي، و مع ذلك الناس لسه بتتغاضى عن أهمية صحتهم النفسية، الصحه النفسية ليها اهمية متقلش عن البدنية و بتتطلب رعاية، والسفر طريقة صحية للحفاظ على مستوى صحتك النفسية ومستوى سعادتك، ودول 8 اسباب بتخلي السفر مفيد لصحتك النفسية

فرصة لتجربة حاجات جديدة

بيديك السفر فرصة انك تتعرف علي ناس جديده، السفر بيوفر فرص للتعرف علي ثقافات جديدة و مختلفة، و ده بيساعد قي زيادة تعاطفك مع الناس، و بيقلل التحيزات وحتي تقليل الاحباط.

إنك تكون اكتر تفاؤل

ممكن تساعدك الأنشطة زي المشي و لعب الكرة في المناطق اللي فيها مناظر جميلة علي انك تكون اكتر تفاؤل، في دراسة بتقول الناس اللي كانوا عندهم وعي بمشاهده المناظر الخلابة من حواليهم في المشي بيكونوا اكثر تفاؤل، ايه اللي ممكن يكون احلى من الاستمتاع بالمناظر الجديدة!

تخفيف التوتر

يعتبر السفر موضوع قوي لتخفيف التوتر وتحسين نظرتك العامة للحياة في دراسه اتعملت في 2013 مع ناس تتراوح اعمارهم بين 25 و70 سنة، قال 80% من المسافرين ان السفر بيحسن مزاجهم العام و توقعاتهم للحياة، وقال 75% من المشاركين ان السفر بيساعدهم علي تقليل التوتر.

السفر بيساعدك علي الشغل

ودا حقيقي الواحد بيحتاج يفصل فترة عشان لما يرجع يشتغل يشتغل بشكل افضل و يزود الابداع، دراسة قالت إن 94% من السافرين عندهم طاقه بعد رجعوهم من سفريه جيدة، احجز الاجازة و حقق اهدافك لما ترجع!

السفر بيساعد على فعل الخير

في بعض الادلة بتساعد الناس انها تعزز التغيرات الفسيولوجية في الدماغ المرتبطة بالسعادة، بيساعد صرف الفلوس في الإجازة بتاعتك في المطاعم والاماكن السياحية و حتي في الهدايا المصنوعة محلي علي دعم 330 مليون شخص بيعتمدوا علي القطع دي في عيشتهم، ممكن كمان تساعد في التطوع في منظمه محلية!

اليوجا في السفر

في منتجعات صحية وصالات رياضية بتركز علي ممارسات زي اليوجا و التأمل، ممكن تتعلم مهارات اللي ممكن تتعمل في البيت عشان تحافظ علي صحتك النفسية، ممكن تتخيل نفسك بتتعلم ممارسه اليوجا علي البحر؟

السفر بيحسن مزاجك

انك تعمل حاجه تستمتع بيها دي حاجه بتخليك فرحان،والسفر من الطرق اللي فيها ممكن تعمل حاجة بتستمتع بيها، زي الغطس في البحر أو السباحة عموما، وتسلق الجبال والقفز بالمظلات دي غير ابسط الانشطة اللي مش محتاجة مجهود زي تقضية الوقت على الشاطئ أو على مركب، وده بيساهم في سعادتك وزيادة هرمون الدوبامين.

السفر مع الناس القريبة منك

السفر مع عائلتك وصحابك وزمايلك بيساعدك في احتياجاتك من الحب والانتماء، بتساعد مشاركة المغامرات في السفر مع صحابك و علتك علي زياده اتصالك بيهم و علاقاتك، فكر في اجازة عائلية او رحله تأكل فيها اكل حلو مع احسن صاحب ليك؟

اترك تعليق