اعراض الاكتئاب الاوليه

273

وفقًا للخبراء، الاكتئاب هو اضطراب عقلي، بيبدأ فيه الفرد بالشعور باليأس من كل حاجة في حياته، والشعور ده ممكن يستمر لمدة طويبة.
الاحساس بالحزن بسبب أحداث معينة في الحياة أمر طبيعي باعتباره عاطفة إنسانية، ولكن لو بدأ الشخص في الشعور بالوحدة والاكتئاب لفترة طويلة جدًا (أسابيع، أشهر، كذا سنة)، فده بيدل على انه بيعاني من الاكتئاب السريري.

اختبار-الاكتئاب-bannerشاكك إن عندك اكتئاب؟ دوس هنا واعمل اختبار الاكتئاب

من المهم إننا نفهم أن الاكتئاب مرض زيه زي أي مرض ومش عيب فينا أو ضعف في شخصيتنا، عشان نعرف نلاقي العلاج في الوقت المناسب، تابع القراية عشان تعرف أيه هي اعراض الاكتئاب الاوليه وازاي تكتشفها.

كيف تكتشف العلامات المبكرة للاكتئاب

تغيرات في الشهية والوزن

التغيرات في الشهية والوزن زي الأكل كتير أو قليل، بعض الناس بيلجأوا للأكل عشان يحسوا بالراحة، بس ممكن ناس تانية يفقدوا شهيتهم أو يأكلوا أقل بسبب الحالة المزاجية السيئة.
التغييرات في الأكل دي ممكن تخلي الشخص يزيد في الوزن أو يخس بشكل ملحوظ، وكمان الزيادة الكبيرة في الوزن ممكن تتسبب في تفاقم الاكتئاب، وده سببه التقدير الذاتي المتدني.
دا غير أن في بعض العوامل الفسيولوجية اللي ممكن تلعب دور، علي سبيل المثال، في ارتباط كبير بين الدهون الزائدة وزيادة الالتهابات في الجسم، وده بدوره بيلعب دور في تطور أو زيادة شدة أعراض الاكتئاب.

التغييرات في عادات النوم

الخبراء بيأكدوا أن في ارتباط قوي بين المزاج والنوم، قلة النوم ممكنتساهم في الاكتئاب، والاكتئاب ممكن يجعل النوم أكثر صعوبة.
بعض الأبحاث بتقترح أن الحرمان المزمن من النوم ممكن يسبب الاكتئاب، وده بسبب التغيرات الكيميائية العصبية في الدماغ، وكمان النوم مده طويلة ممكن يكون علامة على إصابة الشخص بالاكتئاب.

تعاطي الكحول أو المخدرات

بعض الأشخاص اللي بيعانوا من اضطرابات المزاج ممكن يستخدموا الكحول أو المخدرات للتغلب على مشاعر الحزن أو الوحدة أو اليأس.
جمعية القلق والاكتئاب الأمريكية (ADAA) أفادت أنه في الولايات المتحدة، حوالي 1 من كل 5 أشخاص بيعاني من القلق أو اضطراب المزاج زي الاكتئاب من اضطراب الكحول أو تعاطي المخدرات.

التعب والإعياء

الشعور بالتعب المفرط عرض شائع جدًا للاكتئاب، بتشير بعض الأبحاث إلى أن أكتر من 90٪ من المصابين بالاكتئاب بيعانوا من الإرهاق.
وعلى الرغم من أن كل شخص بيشعر بالتعب من وقت للتاني، فإن الأشخاص اللي بيعانوا من التعب الشديد أو المستمر – خاصة لو كان مصحوب بأعراض تانية- ممكن يكون عندهم اكتئاب خفي.

التشاؤم

الدراسات بتشير إلى أن الأشخاص المصابين بالاكتئاب ممكن يكون عندهم ميول تشاؤمية، وفي دراسة بتقول أن الأشخاص المصابين بالاكتئاب ممكن يظهروا حاجة اسمها “الواقعية الاكتئابية”، وده معناه إنهم ممكن يكونوا “أكثر دقة” في نظرتهم للأحداث وسيطرتهم على الأحداث دي من الأشخاص غير المصابين بالاكتئاب.
كمان الدراست بتأكد أن الأشخاص اللي بيعانوا من اضطراب اكتئابي كبير غالبًا بيكون عندهم نظرة سلبية للمستقبل.

فقدان التركيز

الشخص المريض بالاكتئاب ممكن يفقد سلسلة أفكاره في المحادثة، وده ممكن يشير لمشاكل في الذاكرة والتركيز، وهي أعراض شائعة للاكتئاب.
في دراسة في 2014 بتشير إلى أن الصعوبات التركيز ممكن تسبب تفاقم التأثير الاجتماعي للاكتئاب عن طريق جعل الحياة العملية والعلاقات الشخصية أكثر صعوبة.

عدم الاهتمام بالهوايات

المعهد الوطني للصحة العقلية أكد على إن “فقدان الاهتمام أو الاستمتاع بالهوايات والأنشطة” واحد الأعراض المنبهة للاكتئاب.
ممكن يكون قلة الاهتمام بالأنشطة اللي الشخص اعتاد على الاستمتاع بها من أولى العلامات اللي ممكن الناس يلاحظوها في مريض الاكتئاب.

الآلام الجسدية

الاكتئاب حالة صحية عقلية، بس طبعا ممكن يكون ليه عواقب جسدية، بالإضافة إلى تغيرات الوزن والتعب، تشمل الأعراض الجسدية التانية، آلام الظهر، حالات الألم المزمن، مشاكل في الجهاز الهضمي, صداع الراس.

المراجع

مصدر1
مصدر2

اترك تعليق