اخر علاج للاكتئاب

172

الاكتئاب هو اضطراب المزاج الأكثر انتشارًا في العالم، وهو مرض مرتبط بأعراض تدني الحالة المزاجية أو اليأس لمدة أسبوعين على الأقل، وحتى اليوم العلماء بيحاولوا يعرفوا أسبابه الدقيقة، ومع ذلك الأطباء النفسيين بيأكدوا أنه علاجه معقد وأن الأشخاص اللي بيعانوا منه محتاجين لدعم كبير جدا عشان يتعافوا.
على مدار نص قرن تقريبًا، بذل العلماء جهود كبيرة لتحسين الأدوية اللي بتستهدف مجموعة صغيرة من الناقلات العصبية ” المواد الكيميائية الموجودة في المخ زي السيروتونين والنورادرينالين والدوبامين”، وهي مواد معروفه إنها بتأثر على الطريقة اللي بتتفاعل بيها الخلايا العصبية مع بعضها البعض، وبالتالي التأثير على مزاجك.

اختبار-الاكتئاب-bannerشاكك إن عندك اكتئاب؟ دوس هنا واعمل اختبار الاكتئاب

وعشان كل الأسباب دي العالم كله تقريبا بيلاحق أحدث التطورات في أدوية ومضادات الاكتئاب وإيه هو اخر علاج للاكتئاب.

أدوية جديدة لمكافحة الاكتئاب المقاوم للعلاج

  • معظم الناس بيستجيبوا لمضادات الاكتئاب القياسية، بس ما لا يقل عن 30٪ من الناس اللي جربوا نوعين مختلفين من الأدوية دي  بتستمر أعراض الاكتئاب في الظهور عليهم وده اسمه “الاكتئاب المقاوم للعلاج”.
  • عشان كده على مدى العقدين الماضيين، غيّر العلماء طريقة تفكيرهم في علاج الاكتئاب الشديد نتيجة لفهمهم لبيولوجيا الدماغ، وده فتح أفاق جديدة تمامًا للأهداف المحتملة لعقاقير جديدة.”

أدوية جديدة ونتائج أسرع

  • في فكرة قديمة مفادها أن علاج الاكتئاب بيستغرق أسابيع أو شهور، ولكن العلاجات الجدية غيرت الأمور تماما.
  • في 5 مارس 2019، وافقت إدارة الغذاء والدواء (FDA) على أول دوا جديد للاكتئاب الشديد، وهو عبارة عن رذاذ أنفي اسمه “إسكيتامين” ومشتق من الكيتامين – وهو مخدر أحدث موجات بسبب تأثيره المضاد للاكتئاب المفاجئ.
  • وطبعا نظرًا لأن العلاج باستخدام السكيتامين ممكن يكون مفيد جدًا للمرضى اللي بيعانوا يعانون من الاكتئاب المقاوم للعلاج، قامت إدارة الغذاء والدواء بتسريع عملية الموافقة لجعله متاح بشكل أسرع.
  • وأكدت الدراسات تحسن 70% من المرضى اللي بيعانوا من الاكتئاب المقاوم للعلاج بعد استخدامهم الإسكيتامين، وده لآن العقار بيعمل بشكل مختلف الأدوية القديمة، لما بتستخدم الكيتامين، بيثير ردود فعل في قشرة دماغك واللي بتمكن اتصالات الدماغ من إعادة النمو، وده تحديدا اللي بيخلي الكيتامين فريد من نوعه كمضاد للاكتئاب.

الكيتامين من مخدر إلى “عقار معجزة”

  • من المثير للاهتمام، أن الدراسات اللي تم أجرائها في  مختبرات أبحاث جامعة ييل، أظهرت أن عقار الكيتامين، اللي بيستخدم اعلى نطاق واسع للتخدير أفي العمليات الجراحية، بيؤدي إلى إنتاج الغلوتامات، واللي في سلسلة معقدة من الأحداث، بيدفع الدماغ لتكوين روابط عصبية جديدة.
  • وده طبعا بيخلي الدماغ أكثر قدرة على التكيف وعلى خلق مسارات جديدة، وكمان بيمنح المرضى الفرصة لتطوير أفكار وسلوكيات أكثر إيجابية.
  • أكتشاف الدوام مكنش بالصدفة ولكنه كان نتيجة عدد من أبحاث علم الأعصاب الأساسية، وكان في أدلة متزايدة بتشير إلى وجود بعض الشذوذ داخل نظام الجلوتاماتيرجيك في أدمغة الناس اللي بيعانوا من الاكتئاب، وده اللي دفع فكرة استخدام عقار يستهدف بيستهدف النظام ده.
  • من المهم أننا نكون عارفين أن الكيتامين لازم يكون جزء  من خطة علاج شاملة للاكتئاب ولابد من دمجة مع العلاج المعرفي السلوكي، لأنه مش غير المحتمل أن جرعة واحدة، أو حتى كذا جرعه وحدها بتعالج الاكتئاب.

نسخة أكثر ملاءمة للمرضى

  • عقار الإسكيتامين المعتمد من إدارة الغذاء والدواء، هو نسخة واحدة من جزيء الكيتامين، الدواب يعمل بنفس طريقة الكيتامين، لكن تركيبته الكيميائية بتسمحله بالارتباط بشكل أكثر إحكامًا بمستقبلات الغلوتامات وده اللي بيخليه أقوى بمرتين إلى خمس مرات، وده معناه برضو أن المرضى بيحتاجو لجرعة أقل من الإسكيتامين مقارنة بالكيتامين.
  • ولكن زي أي دوا تاني الدوا ليه آثار جانبية، زي الدوخة وارتفاع ضغط الدم ،والشعور بالانفصال أو الانفصال عن الواقع.

اخر علاج لاكتئاب ما بعد الولادة

  • في عام 2019، وافقت إدارة الغذاء والدواء الأمريكية على استخدام عقار “ألوبريجنانولون” allopregnanolone، كأول دواء من نوعه لعلاج اكتئاب ما بعد الولادة، الخبراء مش متأكدين تمامًا من كيفية عمله، ولكنه بيحتوي على مُركَّب ستيرويدي ذي نشاط عصبي، ويشبه هرمون البروجستيرون في بنيته، وبيعمل من خلال مُستقبِلات “جابا” GABA، واللي بتساعد في تنظيم الحالة المزاجية.

في النهاية، على مدار العشرين سنة اللي فاتت، غيّر العلماء طريقة تفكيرهم في علاج الاكتئاب الشديد وده راجع لفهمهم لبيولوجيا الدماغ، وتم اكتشاف مضادات الكتير من مضادات الاكتئاب، بس من الضروري تعرف إنك لازم تاخد الدوا تحن إشراف طبي.

المراجع

مصدر1
مصدر2

اترك تعليق