أعراض الاكتئاب النفسي وعلاجه

245

الاكتئاب هو مرض خطير بيصيب الصحة العقلية، وبيسببه التفاعل بين عدد من العوامل البيئة والاجتماعية والنفسية أو الجينات والعوامل الموروثة.
وطبعا باعتباره مرض فالاكتئاب بيحتاج لعلاج، بس المشكلة أن في أوقات كتيرة المريض بيتأخر في طلب المساعدة، ظننا منه أن العلاج مش هيجيب نتيجة أو أن مفيش حاجة في أيده عشان يعملها وأمه مالهوش حيله في المرض ده.

اختبار-الاكتئاب-bannerشاكك إن عندك اكتئاب؟ دوس هنا واعمل اختبار الاكتئاب

بس الحقيقة أن مريض الاكتئاب يمكن يكون هو أكتر شخص ممكن يساعد في العلاج، طبعا لو قدر ياخد باله من أعراض الاكتئاب المبكر، وهنا هنقولك على أعراض الاكتئاب النفسي وعلاجه

ما هي علامات وأعراض الاكتئاب النفسي

بشكل عام، الاكتئاب بيتطلب علاج، بالإضافة لكده ممكن تتغير شدة الاكتئاب بمرور الوقت، وبتزداد سوءًا بشكل متزايد، أو بالتناوب بين الخفيف والشديد خلال نفس نوبة الاكتئاب.
في احتمال كبير أن الشخص اللي بيعاني من اكتئاب حاد أنه يؤذي نفسه، أو تكون عنده أفكار انتحارية، أو يكون معرضًا لخطر محاولة الانتحار.
اضطراب الاكتئاب بيأثر في المقام الأول على الحالة المزاجية، وده بيخلي الشخص يشعر بالحزن أو السلبية لفترة طويلة، وبتتضمن بعض أعراض الاكتئاب النفسي بعض أو كل الأعراض دي:

  • مزاج مكتئب: الشخص بيشعر بالحزن أو التعاسة أو الغضب معظم الوقت.
  • مشاكل النوم: ممكن يواجه الشخص صعوبة في النوم أو النوم أكثر من المعتاد.
  • مشاكل الشهية: ممكن يعاني الناس المصابين بالاكتئاب النفسي من تغيرات في الشهية، وممكن يفقدوا أو يكتسبوا الوزن دون محاولة.
  • تغيرات في الحركة: زي أن بعض المصابين بالاكتئاب بيعانوا من قلق شديد، أو بيشعروا بأنهم غير قادرين على الحركة أو بطيئين للغاية.
  • الانتحار: الأشخاص المصابين بالاكتئاب ممكن تيجيلهم أفكار انتحارية أو إيذاء النفس، وممكن جدا يحاولوا الانتحار.
  • فقدان المتعة: الأشخاص المصابين بالاكتئاب بيواجهوا صعوبة في الاستمتاع بالأنشطة.
  • الشعور بالذنب وانعدام القيمة: الاكتئاب طبعا بيأثر على صورة الذات واحترام الذات، وده بيخلي المريض يحس بالذنب أو انعدام القيمة.
  • في دراسة أجريت عام 2018 أشارت أن بعض الأعراض أكثر شيوعًا بين الأشخاص المصابين بالاكتئاب الشديد، وتشمل: أفكار انتحارية، فقدان المتعة، الشعور بالذنب أو انعدام القيمة.
  • على الرغم من عدم وجود مراحل رسمية للاكتئاب النفسي الشديد، إلا أن تجربة الشخص للاكتئاب ممكن تزداد سوءًا بمرور الوقت.
  • بالنسبة لبعض المصابين، بيبدأ الاكتئاب في حلقة مفرغة من تحديات الحياة، وده بيتسبب في أعراض مهياش نتيجة مباشرة للاكتئاب، زي أن يمكن لأي شخص أن يكافح في الشغل وبعدين يفقد وظيفته، وده بدوره بيتسبب في ضغوط إضافية تزيد من حدة اكتئابه.

ما هو علاج الاكتئاب النفسي

من المعروف أن الاكتئاب مرض يمكن علاجه، الأدوية والعلاج النفسي خيارين فعالين لمعظم الأشخاص المصابين بالاكتئاب، مضادات الاكتئاب ليها دور كبير في تخفيف الأعراض، ومع ذلك ناس كتير ممكن يستفيدوا من العلاج النفسي.

علاج الاكتئاب بالأدوية

في أنواع كتيرة من مضادات لاكتئاب، ومن أهمها مثبطات امتصاص السيروتونين الانتقائية (اس اس اراي)، وهي بتعتبر الأدوية من أكتر الأدوية من حيث الأمان وكمان آثارها الجانية أقل من لأنواع التانية من مضادات الاكتئاب.
تشمل مثبطات استرداد السيروتونين الانتقائية سيتالوبرام (سيليكسا)، وإسيتالوبرام (ليكسابرو)، وفلوكستين (بروزاك) وباروكستين (باكسيل وبيكسيفا)، وسيرترالين (زولوفت) وفيلازودون (فيبريد).

العلاج النفسي

  • العلاج النفسي، هو مصطلح عام لعلاج الاكتئاب من خلال الكلام عن حالتك مع أخصائي الصحة العقلية، وهو معروف باسم العلاج بالكلام.
  • غالبا بتكون الأنواع المختلفة من العلاج النفسي فعالة في علاج الاكتئاب، زي العلاج السلوكي المعرفي أو العلاج الشخصي.
  • العلاج النفسي مهم لعلاج الاكتئاب لأنه بيساعد المريض على التأقلم مع الأزمة، والتعرف على المعتقدات والسلوكيات السلبية واستبدالها بأخرى صحية وإيجابية، وتحديد المشكلات اللي بتساهم في اكتئابك وبتساعدك تغير السلوكيات اللي بتخليه أسوأ.

العلاجات التكميلية

  • في عدد كبير من الإجراءات اللي ممكن تساعدك في تخفيف أعراض الاكتئاب جنبًا إلى جنب مع خيارات العلاج التانية، وبتشمل، العلاج بالإبر، التدليك، الاسترخاء الموجه، تأمل, اليوجا.

المراجع

مصدر1

اترك تعليق