أسباب الاكتئاب لدى المراهقين

60

الاكتئاب مرض عقلي له أسباب كتيره عديدة وأشكال مختلفة، وهو اضطراب في مزاج الشخص أو عواطفه – ومش موقف بيقدر الشخص “التحكم فيه” أو “الخروج منه”.

لكن ممكن علاجه بالعلاج النفسي أو الدوا، عشان كده مهم جداً وبشكل خاص للآباء تثقيف نفسهم وأبناءهم حول الاضطراب ده،،، وهنا هنشرح أسباب الاكتئاب لدى المراهقين، وأعراضه وأنواعه كمان.

اختبار-الاكتئاب-bannerشاكك إن عندك اكتئاب؟ دوس هنا واعمل اختبار الاكتئاب

أسباب الاكتئاب عند المراهقين وانواعه

البيانات الرسمية بتقول إن حوالي ما يصل إلى 8٪ من المراهقين بيعانوا من من الاكتئاب كل سنه، وبحلول الوقت اللي بيوصل فيه الشباب إلى سن 21 سنه، وجدت واحدة من الدراسات أن ما يقرب من 15٪ بيعانوا من اضطراب مزاجي واحد على الأقل، وده مشاكل زي الصعوبات في المدرسة، والصعوبات في العلاقات، وانخفاض التمتع بالحياة، في أسوأ حالاته، الاكتئاب ممكن يتسبب الانتحار، وهو واحد من الأسباب الرئيسية لوفاة المراهقين في الولايات المتحدة.

الأسباب

  • حدث مؤلم في الحياة: زي فقدان شخص عزيز أو حيوان أليف، أي حدث ممكن يسبب الضيق أو الصدمة، أو حتى مجرد تغيير كبير في نمط الحياة كل ده ممكن يسبب الاكتئاب عند الفرد الضعيف.
  • الوضع الاجتماعي والظروف الأسرية: لسوء الحظ في مراهقين كتير بيعيشوا في ظروف صعبة، العنف المنزلي، أو تعاطي المخدرات، أو الفقر، أو مشاكل عائلية تانية ممكن تتسبب في إحداث ضغوط وتساهم في الإصابة بالاكتئاب عند المراهق.
  • علم الوراثة: من المعروف أن الاكتئاب متوارث في العائلات، وأن هناك أساس وراثي للاكتئاب، ومع ذلك مش دايما المراهقين اللي بيعانوا من اكتئاب بيكون في حد من عيلتهم مصاب بيه.
  • حالات طبيه: في بعض الأحيان، ممكن تكون أعراض الاكتئاب علامة على مرض طبي معين، زي قصور الغدة الدرقية أو اضطرابات تانية.
  • الأدوية والعقاقير المحظورة: بعض الأدوية القانونية اللي بتصرف بوصفة طبية بيكون لها تأثير جانبي على الاكتئاب، وبعض العقاقير المحظورة (عقاقير الشوارع) ممكن تسبب الاكتئاب كمان.

أعراض الاكتئاب عند المراهقين

الاكتئاب عند المراهقين اوقات كتير أعراضه بتختلف عن اكتئاب البالغين، والأعراض دى ممكن تكون:

  1. مزاج حزين.
  2. الشعور بانعدام القيمة أو اليأس.
  3. فقدان الاهتمام بالأشياء اللي كانوا بيستمتعوا بها.
  4. الانسحاب من الأصدقاء والعيلة.
  5. البكاء.
  6. عدم القدرة على النوم أو النوم لفترات طويلة.
  7. فقدان أو زيادة الشهية.
  8. الأوجاع والآلام اللي مش بتزول حتى مع العلاج.
  9. التهيج.
  10. الشعور بالتعب بالرغم من الحصول على قسط كافي من النوم.
  11. عدم القدرة على التركيز.
  12. خواطر انتحار أو كلام عن انتحار أو محاولات انتحار.

أنواع الاكتئاب عند المراهقين

المعهد الوطني للصحة العقلية بينص على وجود نوعين من الاكتئاب عند المراهقين: الاضطراب الاكتئابي الرئيسي، واضطراب الاكتئاب الجزئي (المعروف الآن باسم الاضطراب الاكتئابي المستمر).

  • الاضطراب الاكتئابي الكبير، المعروف أيضًا باسم الاكتئاب الشديد، بيتميز بمجموعة من الأعراض اللي بتتداخل مع قدرة الشخص على العمل، والنوم والدراسة والأكل والاستمتاع بأنشطة ممتعة.
    الاكتئاب الشديد ببيعوق الشخص ويمنعه من العمل بشكل طبيعي، وممكن تحدث نوبة من الاكتئاب الشديد مرة واحدة بس في حياة الشخص، ولكنها بتتكرر في كتير من الأحيان طوال حياة الشخص.
  • الاضطراب الاكتئابي، المعروف بعسر المزاج، بيتميز بأعراض طويلة المدى (سنتين أو أكثر)، ولكنها أقل حدة ومش بتتسبب تعطيل الشخص ولكن ممكن تمنعه ​​من العمل بشكل طبيعي أو الشعور بالتحسن.

علاج اكتئاب المراهقين

المبادئ التوجيهية لاكتئاب المراهقين في الرعاية الأولية (GLAD-PC) بتوصي بالإجراءات التالية في إدارة اكتئاب المراهقين:

  • توعية المراهقين والعائلات بخيارات العلاج المتاحة.
  • تطوير خطة علاجية تتضمن أهداف علاجية محددة، تتناول الأداء الوظيفي في المنزل والمدرسة.
  • التعاون مع موارد الصحة النفسية في المجتمع.
  • وضع خطة أمان بالخطوات اللي يجب اتخاذها في حالة تفاقم الأعراض عند المراهق أو إذا كان عنده تفكير انتحاري، وحط في اعتبارك ضرورة الدعم والمراقبة الفعالين قبل البدء في العلاج.
  • استشارة أخصائي الصحة العقلية لو كانت الأعراض متوسطة أو شديدة.
  • دمج العلاجات القائمة على الأدلة زي العلاج المعرفي السلوكي والعلاج الشخصي ومضادات الاكتئاب.
  • الاستمرار في مراقبة الأعراض والعمل أثناء العلاج بمضادات الاكتئاب.

المراجع

مصدر1
مصدر2

اترك تعليق