أزاى أستمتع بحياتى على طول ؟!

أزاى نستمتع بحياتنا ؟ طب الأول مش نعرف يعنى أيه أستمتاع؟ الموضوع كله مرتبط بنظرتنا للأمور حولنا فالأستمتاع هو ذى صورة فى المرايا عن أحسسنا بالرضا و السعادة من الحياة حولنا .

و هى حاجة لو أفتقدناها هنتعرض لمشاكل القلق و الأكتئاب و عدم الرضا و ده هيفتح علينا باب ملوش أخر .

المهم أن كل واحد فينا يستمتع بحياته بالطريقة اللى فى خياله فى ناس بتشوف أن الأستمتاع ده معناه أنى أجد وقت فراغ عشان :

أرتب لخروجه جامدة …. أو أتسلق جبل ….أو أتزحلق على الثلج بس المشكلة أن لا الثلج و لا الصحراء و الجبال موجودين معاك دايما يبقى أزاى تستمتع بحياتك أكتر عشان تعيش مبسوط ؟

فى نظرية بتقول أنك لو دورت على مجموعة أنشطة لذيذة وإيجابية تقدر تمارسها على مدى الأسبوع تغير حياتك للأحسن هتعلى درجة شعورك بالمتعة من الدنيا و تخليك أسعد .

” 6 خطوات تخلى حياتك أحلى فى عنيك “

1- أبدأ يومك بأبتسامة
من غير تهريج لو نفسك حياتك تبقى أفضل طب ليه متحولش تحسن من مودك و تحاول تتفائل على سبيل التغير ممكن الدنيا تطوعك و تتغير معاك .
2- خصص وقت لأصحابك
بيقولوا أن الناس اللى بتمتلك معارف و أصحاب كتير بتعيش أطول واسعد يعنى من فترة للتانية لما توصل علاقتك بصحاب زمان من المدرسة من النادى و يا ريت لو تعملوا Reunion كل فترة تشوفوا بعض لأن أصحاب زمان دايما بيخلوك تحس بسعادة لأنك بتفتكر ذكريات الشقاوة و الأيام الحلوة .

و لو كانت ذكريات زمان مش قوى ممكن تتعرف على ناس و أصحاب جدد سواء فى الشغل اوأستمتع بهواية جديدة و أتعرف على المشاركين فيها .

3- أتعلم حاجة جديدة

اذا كان عندك هواية بتحبها فجه الوقت عشان تنميها و لو كان عند ك حلم بهواية و محققتوش فدلوقتى الوقت المناسب بس يا ريت تنشن على حاجة معقوله قابلة للتحقيق مش مثلا تقولى كان نفسى أتعلم أسوق طيارة متأفورش …
بس تتعلم تعزف ألة بتحبها” جيتار أو عود أو حتى هرمونيكا “
ممكن تتعلم رياضة حتى لو كانت كيك بوكسنج و تبى فان دام
المهم تدور على حاجة نفسك فيها بجد و تعملها .
4- خدلك أجازة ممتعة
من وقت لتانى خصص وقت لنفسك عشان تستمتع بالدنيا من حوليك و يا ريت تبعد فيها عن روتين اليوم العادو …و خصوصا الأجهزة اللى أحتلت حياتنا ذى T.V و الموبايل و شبكات التواصل الأجتماعى .
أستمتع بالحياة والعايلة جدد نشاطك عشان تقدر تكمل .

5- ربى حيوان أليف

حيوان يحسسك بالونس قطة أو كلب أو حتى بغبغاء هيساعد على أستقرار مشاعرك و يعلمك حاجات بالعشرة و ده طبعا هيحسن الحالة النفسية عندك .

6- تأمل Meditate

الـتأمل شئ مهم فى حياتنا حتى و لو كان 5 دقائق فى اليوم لأنه هيسعدك تسترخى و يبعدك عن التوتر بيأثر على حياتك و حتى على جهاز المناعة فى جسمك و ده طبعا بعيد عنا جميعا … عشان كدا وفر مكان هادى فى بيتك و حاول تتامل لدقائق يوميا … هيجدد أحساسك بالنشاط و التوازن .

حاجات سهلة و ممكن نجربها بس اللى يهمنا أكتر انكوا تعيشوا أسعد و تستمتعوا بالحياه .

شركونا محاولتكمو أفكاركم للأستمتاع و كمان يا ريت نفتكر مع بعض هوياتنا و أحلمنا المنسية .

تعليق 1
  1. Mariam Elmansoury يقول

    مبقتش عارفة اعبر زي ما انا حاسة ولا لأ
    دة حصل بعد مشكلة مع بابايا اما اتكلمت بصراحة عن احساسي تفه من شعوري بدل ما نحاول نحل.
    بتردد في التعبير عن مشاعري على السوشيال ميديا بكون ما بين اني اعبر و اكون على طبيعتي و give what you love و بين بين احساس الالتزام انك لو عبرت لحد من صحابك او قرايبك يبقى لازم تعمل كدة لكلهم.
    تفكيري في الحلال و الحرام بقيت بخاف من حرمانية حاجات كتير اكون في فرح ارجع حاسة بالذنب من الاجواء مع اني مش ببقى لابسة ملفت او حاجة.

اترك تعليق