هل الاكتئاب يسبب عدم الكلام؟

49

الاكتئاب مرض مش حالة عابرة مش مجرد رد فعل حزين أو عصبى لحدث معين، الإكتئاب مرض بيصيب الروح، فترات الحزن بتتزايد ثم فقدان الشغف ثم فقدان الطاقة، وقلة التركيز واضطراب النوم ومايليها من تغيرات سلوكية، وإنعزال تدريجى عن المجتمع حتى التفكير فى الانتحار.
أعراض الاكتئاب بتختلف من مريض للتاني، لكن فى علامات مهم جداً الناس اللى حوالين المريض ياخدو بالهم منها، وهي أن في مرحلة معينة من الاكتئاب المريض بيبدأ ينعزل بشكل تام عن كل الناس حتى عن أقرب الناس ليه، فهل الاكتئاب يسبب عدم الكلام؟ تابع القراءة عشان تعرف الإجابة.

اختبار-الاكتئاب-bannerشاكك إن عندك اكتئاب؟ دوس هنا واعمل اختبار الاكتئاب

الاكتئاب وفقدان النطق الهستيري

يعني أيه فقدان النطق الهستيري أو الحبسة النفسية؟

  • فقدان النطق الهستيرى أو الحبسة النفسية، هي حالة بيفقد فيها الشخص القدرة على الكلام سواء بشكل جزئي أو كلي، وهي حالة بتشبه الجلطة القلبية، بيتم تصنيف فقدان النطق النفسي ضمن الاضطرابات التحويلة، وهي مجموعة من الاضطرابات بتنتج عن نوع من الإجهاد الشديد، أو الصدمة العاطفية أو الاكتئاب الحاد، وهوي استجابة جسمك لحاجة أو وضع ببعتبره تهيد.
  • فقدان النطق النفسي في الغالب بيصيب الشباب وخاصة البنات، أما كبار السن ففقدان النطق بيدل على إصابتهم بالجلطات.
  • وبالمثل، الاكتئاب ممكن يتسبب في الإصابة بفقدان الرؤية الهستيرى نتيجة للحالة النفسية الشديدة.
  • نشرت مجلة علم اللغة العصبي Journal of Neurolinguistics دراسة أظهرت أن أنماط الكلام بتتغير عند الناس المصابين بالاكتئاب، وأن كلامهم بيصبح وأقل وأكثر رتابة، وأكثر إرهاقًا، وفيه تلعثمات كتير، ومع تفاقم الاكتئاب، بيصبح كلام الشخص أكثر خشونة.
  • ومع ذلك، أظهرت الدراسة أنه لما الأشخاص خضعوا لعلاج الاكتئاب، اتحولت أنماط كلامهم بحيث أن طبقة الصوت كانت أعلى، وأصبحوا بيتكلموا بشكل أسرع وبدون أي تلعثم.

الاكتئاب والعزلة وعدم الكلام

  • العزلة الاجتماعية بتشير عادةً إلى العزلة غير المرغوب فيها وغير الصحية، ودا بيكون سببه أن الشخص المنعزل بيفتقر إلى الأصدقاء أو زملاء العمل المقربين، وغالبًا بيشعر بالوحدة أو الاكتئاب، ويمكن أن يعاني من تدني احترام الذات أو القلق.
  • مريض الاكتئاب في مرحلة معينة بيفقد اهتمامه وشغفة بكل الأنشطة اللي كانت بتثير اهتمامه، وبيبدأ في تجنب التفاعلات الاجتماعية، العزلة الاجتماعية ممكن تنطوي على عزلة عاطفية، وهي عدم الرغبة أو عدم القدرة على مشاركة المشاعر مع الآخرين، في حالة افتقار الشخص للتفاعل والدعم العاطفي، يمكن أن يتحول لشخص مخدر عاطفيًا ومنفصل عن مشاعره.
  • دا غير ان المريض يبتدى يعمل تصرفات سلوكية عكس تماماً عادته، زى أنه ميهتمش بنضافته الشخصية، أو يسيب شغله بدون سابق إنذار.
  • المريض مبقاش يتكلم عن خطط بكره، ومبقاش حاطط اسمه فى أى شيء كان ناوى يعمله، ودى المراحل الأخيرة للاكتئاب قبل تنفيذ الانتحار، وقتها للأسف يمكن  أى كلام إيجابى أو مساعدات حتى ولو من مختص بتبقى متأخرة، والمريض تقريبا مبيستقبلهاش.
  • طبعا دور التدخل الدوائى في المرجلة، وفى بعض الأحيان جلسات ضبط إيقاع المخ، والوجود فى بيئة آمنه زى المستشفى مُلزم مش اختيار.

الاكتئاب وإهمال تفاصيل الحياة اليومية

  • الشخص المصاب بالاكتئاب دايما بيعاني من مشكلة نفسية بتتبدل حياته بشكل واضح، فيقوم بإهمال تنظيم حياته وتصبح حياته فوضوية، كمان بيهمل مظهره ونظافته وبيصيبه شعور باللامبالاةK ومش بيهم بالأناقة والشكل الخارجي، ودايما ملابسه غير متناسقة.

في نهاية المقال، المصاب بالمرض النفسي اوقات كتير بيميل للوحدة والعزلة والسكوت، كمان ممكن يقطع علاقته بالناس دون أسباب قوية، وبيتحول لشخص شديد الانطواء، وبيفضل الوحدة والبعد حتى اقرب الناس له.

المراجع

مصدر1
مصدر2
مصدر3

اترك تعليق