متى تختفي أعراض لوسترال؟

43

دواء لوسترال هو علاج معروف بيتم وصفة لعدد من الأمراض النفسية، زي الاكتئاب والوسواس القهري والقلق واضطراب ما بعد الصدمة والهلع، وبيجي في شكل أقراص، والمادة الفعالة فيه اسمها مادة سيرترالين.

المادة دي بتقوم بالعمل على الخلايا العصبية في الدماغ، وبيعالج الاكتئاب بشكل نهائي، وده لأنها بتقوم بمنع إعادة امتصاص مادة السيروتونين مرة تانية للدماغ، وبيظهر مفعول لوسترال بعد حوالي من 4 إلى 8 أسابيع من بدأ استخدامه، وعشان أعراض انسحاب لوسترال، وكمان هنعرفك متى تختفي أعراض لوسترال؟ تابع قراءة المقالة…

اختبار-الاكتئاب-bannerشاكك إن عندك اكتئاب؟ دوس هنا واعمل اختبار الاكتئاب

إيه هو لوسترال وأية المادة الفعالة فيه

  • زى ما قولنا أن لوسترال هو واحد من أدوية الاكتئاب، والاسم العلمي للدوا هو سيرترالين sertraline، ودور لوسترال أنه بيقوم بزيادة هرمون السيروتونين “واحد من هرمونات السعادة الأربعة” في الجهاز العصبي، وبالتالي يزيل الاكتئاب، ويحسن المزاج.
  • يعتبر الدوا ده هو من العائلة الدوائية المعروفة باسم مثبطات استرداد السيريتونين الانتقائية (SSRI)، وهي بتعمل عن طريق زيادة مستويات مادة كيميائية تعزز الحالة المزاجية اسمها السيروتونين دماغك.

متى تختفي أعراض إنسحاب لوسترال؟

  • دوا لوسترال عادة بيستغرق من 4 إلى 6 أسابيع للعمل بشكل كامل أو عشان تبدأ تلاحظ تحسن في حالتك، وممكن بعض الأشخاص يحسوا بتحسن بعد أسبوع أو أسبوعين.
  • لويسترال يتمتع بمفعول قصير نسبيًا مقارنة بمثبطات استرداد السيروتونين الانتقائية التانية، وده معناه أنه في غضون أيام هيكون عندك نسبة قليلة جدًا من مادة السيرترالين في مجرى الدم.
  • وطبعا بعض الأشخاص ممكن يعانوا من أعراض انسحاب لأن جسمك هيكون “مصدوم” بشكل أساسي من عدم وجود الدوا وبيبدأ تدريجياً التكيف مع التغير في مستويات السيروتونين.
  • عشان كده من المهم تعرف أن التوقف عن تناول مضادات الاكتئاب ممكن يؤدي إلى انتكاس الأعراض الأصلية، وفي أسوأ الأحوال ممكن يؤدي إلى ظهور أفكار انتحارية.

أعراض انسحاب دوا لوسترال

  • قولنا قبل كده  أن لسترال بيعمل عن طريق منع إعادة امتصاص السيروتونين، وبالتالي زيادة مستويات السيروتونين المتاحة بين الخلايا العصبية في الدماغ وبالتالي فهو بيأثر مزاجك وعواطفك.
  • ولكن في حال توقفت أو قللت جرعتك، فإن مستويات السيروتونين هتقل في جسمك وبتوصل في النهاية إلى مستويات المعالجة المسبقة، وتظهر أعراض الانسحاب لما يتكيف عقلك وجسمك مع التغيير.
  • أهم أعراض الانسحاب هي الأرق، وأعراض تشبه أعراض الإنفلونزا، وغثيان، اختلال التوازن، الاضطرابات الحسية، والقلق أو الإثارة.

جرعة لوسترال وطريقة تناوله

  • يتوفر لوسترال على شكل أقراص 25 مجم أو 50 مجم أو 100 مجم، والجرعة المعتادة منه هي 50 مجم في اليوم للبالغين، ولكن الطبيب ممكن يبدأ بجرعة أقل، ثم يزيدها تدريجيًا إلى جرعة قصوى تبلغ 200 مجم في اليوم.
    في حالة إنك بتعاني من مشاكل في الكبد، فالدكتور هيوصفلك جرعة أقل.
  • أما الجرعة المعتادة من سيرترالين للأطفال بين 6 و 12 سنة هي 25 مجم في اليوم، ولكن يمكن زيادتها إلى 50 مجم في اليوم بعد أسبوع.
  • طبعا الدوا بيتم أخذه مرة واحدة في اليوم وممكن تاخده مع أو بدون الطعام، وممكن تاخده في أي وقت طالما أنك بتلتزم بنفس الوقت كل يوم، بس لو كنت بتواجه مشكلة في النوم، فمن الأفضل تناوله في الصباح.
  • بمجرد شعورك بالتحسن، من المحتمل أن تستمر في تناول الدوا لكذا شهر، لأن التوقف قبل المدة دي ممكن يؤدي إلى عودة الاكتئاب.

في النهاية، زي ما قولنا أن أعراض انسحاب دوا لوسترال لعلاج الاكتئاب ممكن تستمر من بضعة أيام إلى بضعة أسابيع بعد آخر جرعة، وتشمل أعراض الانسحاب أعراض تشبه أعراض الأنفلونزا، والدوخة، والتهيج، والغثيان، والصداع، والأرق، والاضطرابات الحسية.

المراجع

مصدر1
مصدر2

اترك تعليق