ما هو علاج الاكتئاب بالأعشاب؟

في الوقت اللي كنت بتحب فيه وعايش شعور متخافيش أنا مش ناسيكي متخافيش لو مين ناداني مكنتش تعرف إن نهايتها هتكون يومينهم وهيجي غيرهم. بس إنت مش لوحدك يا فواز، الإحصائيات بتقول إن كل سنة بيتطلق حوالي ٧٠٠ ألف، يعني بمعدل ٢١ ألف حالة طلاق في اليوم يعني ٤٠ حالة طلاق في الثانية،بمعنى إن اللحظة اللي بتقول فيها “بحبك”، تلاتة غيرك بينفصلوا.
177

كلنا عارفين أن الاكتئاب مرض نفسي خطير، أسبابه كثيرة وعواقبه خطيرة جدا، وأكتر حاجه تخوف في الاكتئاب إنه وبيمتص طاقة الإنسان وبيغير تصرفاته وده بيكون “بإدراك ووعي تام “من المريض، وبيتحول من شخص مليان بالطاقة ومفيد ومريح للناس اللي حواليه لشخص انطوائي ومنعزل.

وبما أنه مرض كل الأمراض، فمن الطبيعي أن يكون له علاج، ولأن من المعروف أن أي دوا ليه آثار جانية على المدى البعيد وخصوصا أن أدوية ومضادات الاكتئاب ممكن جدا تغير كيميا الدماغ، فاحنا قررنا ندور على طرق طبيعية ممكن تعملها عشان تعالج نفسك، واللي منها علاج الاكتئاب بالأعشاب زي اللافندر والزعفران وورق النعناع.

اختبار-الاكتئاب-bannerشاكك إن عندك اكتئاب؟ دوس هنا واعمل اختبار الاكتئاب

الجينسينج لعلاج الاكتئاب

الجنسينج نبات بينمو فى أمريكا والدول الآسيوية، وهو نبات مشهور بخصائصها الطبية وقدرته على تعزيز جهاز المناعة، وكمان هو معروف أنه بيتمتع بآثار مضادة للقلق والاكتئاب وخصوصا الجينسنغ الأحمر، عشان كده بيستخدمه الصينيين من آلاف السنين لتحسين الصحة النفسية وتخفيف التوتر.
من الحجات المهمة اللي لازم نعرفها أن الجينسنج بيقلل من اضطرابات النوم، وبيحارب حالات الاكتئاب الشديدة، ومع ذلك لا يفضل تناوله بالنسبة للأشخاص المصابين بارتفاع ضغط الدم.
علاوة على كدا الجنسنج من الأعشاب الفعالة في تخفيف أعراض سن اليأس والتقليل منها وتحسين جودة الحياة، من خلال تقليل التعب والاكتئاب والهبات الساخنة، واضطرابات النوم.

البابونج

معظم الدراسات الأمريكية بتشير أن البابونج نبات غنيّ بالموادّ المهدّئة، ويساعد على التخلص من القلق والأرق، دا غير أنه مهدئ للتوتر العضليّ والعصبي وبساعد على النوم.
بالإضافة لكده زيت البابونج علاج مهم بيساعد على الاسترخاء خاصة بعد التعرض لصدمة عصبية، وممكن استخدامه للتدليك، أو شربه من خلطه مع العسل.

زيت اللافندر

زيت اللافندر زيت أساسي معروف، عادة بيتم استخدامه للاسترخاء وتقليل القلق واضطرابات المزاج وتحسين النوم.
في كذا طريقة لاستخدام اللافندر لعلاج الاكتئاب أبسطها تنشق اللافندر عن طريق الشموع أو الزيوت العطرية أو اضافة زيت اللافندر لمية الاستحمام، وكمان ممكن نغليه شربه لتخفيف القلق والتوتر.

الزعفران

الزعفران من التوابل الفاخرة والغالية المشهورة في منطقة الشرق الأقصى، وتتميز باللون البرتقالي والأحمر الغني ونكهة مميزة.
في الصين القديمة، كان الزعفران بيتستخدم تقليديا كعلاج مش بس للاكتئاب، لاغ كمان كمضاد للتشنج، ومثير للشهوة الجنسية.
وعلى الرغم من أنه عشبة غالية، إلا أنه بيثير استجابة فعالة بشكل مدهش ضد الاكتئاب ودون أي آثار جانبية.
من المهم أنك تعرف أن الزعفران بيحتوي على ثلاث مواد أولية نشطة بيولوجيًا وهي: بيكروكروسين وسافرانول وكروسين، المواد الثلاثة دي بتعمل معًا لتحقيق التأثيرات المضادة للاكتئاب المرغوبة في الجسم.

أوراق النعناع

النعناع من أهم الأعشاب المستخدمة في علاج الاكتئاب المزمن، وبيساعد على الإحساس بالاسترخاء والهدوء النفسي، وده لانه غني بالمواد الطبيعية المضادة للاكتئاب زي المنتول وهو مركب بيساعد على تهدئة الأعصاب، وتقليل التوتر والانفعال والعصبية.
أفضل طريقه لاستخدام النعناع في علاج الاكتئاب هي أنك تملى حوض الاستحمام بأوراق النعناع، وتسيبه لمدة نص ساعة، ويفضل الجلوس في الحوض لمدة لا تقل عن نص ساعة.

عشبة القديس يوحنا

القديس يوحنا عشب معروف نسبيًا تم استخدامه لقرون كعلاج ناجح للاكتئاب، وهي حاليًا واحدة من أكثر علاجات الاكتئاب انتشارا في أوروبا، ويمكن تناوله في شكل كبسولة أو كشاي.

إكليل الجبل

إكليل الجبل فعال جدًا في علاج جميع أشكال الاكتئاب الخفيف إلى المتوسط ​​والأعراض المصاحبة له، المكونات الأساسية للنبات، روزمانول، سيرسيماريتين، وسالفيجينين وكلها بتعمل مع بعض لإنتاج تأثيرات مقاومة الاكتئاب والحد من القلق.
يعتبر إكليل الجبل من الأعشاب العلاجية إضافة إلى كونه من التوابل المهمة الموجودة في معظم المطابخ، لأنه بيستخدم مع معظم الأطباق الإيطالية.

في النهاية، وضحنا أن في طرق كتيرة لعلاج الاكنئاب سواء كان العلاج بالأدوية أو العلاج الروحاني، والعلاج بالأعشاب زي البابونج، والنعناع واللافندر، وعشبة القديس يوحنا وغيرها كتير.

المراجع

مصدر1
مصدر2

اترك تعليق