الصحة النفسية

لو بتتعامل مع حد عنده اضطراب قلق ازاي تبقي في السليم؟

لو بتتعامل مع حد عنده اضطراب قلق ازاي تبقي في السليم؟

قلنا قبل كده ازاي تخلي بالك من حد قلقان أو ازاي تتعامل معاه في المقال ده هما بقي هنقولك ازي تخلي بالك من نفسك وأنت بتعامل معاه عشان القلق ما يتنقلش ليك وتقدر تساعده كويس.

  • افتكر كويس انك مش مسئول عن صحة حد

افتكر كويس انك مش مسئول عن صحة حد أنت ممكن تساعدهم تقدم لهم الدعم بس مش أنت اللي مسئول انك تشفيهم يعني مش أنت اللي هتخليهم يخفوا من اضطراب القلق اللي عندهم، غير انك مش انت اللي خلتهم كده ولا أنت اللي مصدر قلقه ليهم، أو حتي مش أنت اللي بتخليهم ينتكسوا، القلق المزمن بيغير الدماغ كيميائيًا وعصبيًا، ودا بياخد شوية ورق عشان يتعافي، ودي مسؤولية الشخص المريض مع دكتوره عشان يحسن حالته.

  • اعمل لنفسك روتين عشان تخلي بالك من نفسك

لو عايش مع شخص أو صاحب عنده اضطرابات أو مشاكل قلق،  خصِّص شوية وقت لنفسك، ومتحسش بالذنب احتياجاتك مهمة كمان و صحتك النفسية، أدي نفسك وقت وخلي عندك استعداد انك تحط حدود، أقفل تليفونك واخطف لتفسه شوية وقت كل يوم بالليل ومتردش علي أي مكالمات، خليك متاح لمدة ساعتين، ولكن بعد كده روح البيت عشان تسترخي.

  • استخدم شبكة الدعم بتاعتك

من المهم أن يكون عند أصحاب وعيله، وجود حد تتكلم معاه بيخليك تصبر ويهون عليك تعبك وبيقلل من مستويات إجهادك وما خلهاش تزيد، العناية والمحافظة علي نسك وحالتك الصحية كويسه هتخليك في وضع أفضل وتبقي قادر بجد تساعد الشخص اللي قلقان عند وواقف جمه.

  • ارجع لدكتورك النفسي كل فترة

لو حسين إن الحمل تقل عليك ارجع استشير دكتورك النفسي كل فتره، عشان ده هيفيدك في انك تعرف انسب طرق التعامل والتكيف مع  اضطرابات القلق والصحة العقلية الايجابية؛ سواء في فترة الأزمات أو على المدى الطويل، ممكن الدكتور النفسي يساعدك عشان تتعامل مع مشاعرك الدفينة اللي بتسبب من تعامله مع الشخص القلقان، بالإضافة إلى انه هيديك إستراتيجيات عشان تخلي بالك منه بالشكل السليم، اضطرابات القلق بتأثر على الناس اللي بتقدم الرعاية الصحية وعلى العلاقات مع الشخص اللي بيعاني من الاضطراب.

فيه حاجه كمان مهمة هتفيدك لما تيجي تتعامل مع حد عنده اضطراب قلق

  • هو انك تبقي مدرك إيه هو القلق

خلي بالك أن اضطرابَ القلق هو مرض عقلي، ومع أنه ممكن ما مش ظاهر زي الرجل  أو الأيد المكسورة، في حين أن اضطراب القلق بيأثر على أداء الوظائف اليومية وعلي مدى استمتاع الشخص بحياته، عشان كده اضطراب القلق أكثر من كونه اضطرابًا مؤقتً زي التوتر التوتر أو الخوف اللي بيواجهه معظم الناس من يوم لآخر، كما أنه ممكن يبقي أسوا مع مرور الوقت لو ما اتعالجش.

  • ايه هو الاختلاف بين القلق والاضطراب

هنا فيه فرق بين انك تحس بالقلق لما تيجي تقابل حد جديد أو مديرك في الشغل، وبين اضطراب القلق، فالقلق جزء طبيعي من الحياة، أما اضطراب القلق فيكون له مستويات كتيره المستوى الإدراكي والبيولوجي والعصبي وممكن كمان الجيني، وهنا هيحتاج علاج او مساعدة اختصاصية احترافية  عشان الشخص يتعافي منه سواء بالعلاج النفسي أو بالأدوية أو الأتنين سوا ، وممكن يكون صعب ومزمن لكنه ممكن يخف منه الشخص.

  • اتعلم بخصوص اضطراب القلق.

لما تعرف ايه اللي بيمر بيه الشخص اللي عنده اضطراب القلق، هيخليك عندك قدره انك تتعاطف معاه، ويخليك في وضع أفضل في انك تساعده بس تكون انت في السليم ،مثلا لو عرفت أي نوع من اضطراب القلق بيعاني منه الشخص المصاب هيخليك على إطلاع على أعراض محددة للنوع ده وفيه انوع كتير لاضطراب القلق زي اضطرابات القلق اضطرابات القلق العام واضطراب القلق الاجتماعي أو الرهاب الاجتماعي واضطراب الهلع واضطراب ما بعد الصدمة واضطراب قلق الانفصال.

لو مش عارف كويس اللي أنت عايش معاه عنده انهي مش هتقدر تساعده كويس، فا من الأفضل انك تدور أعراض القلق المختلفة.

  • أتعلم تقنيات الاسترخاء وإستراتيجيات تهدئة النفس

مفيش علاج لاضطرابات القلق ونوباته فا لم تعرف ازاي تهديه وتقلل من انتقال القلق ليك هيكون أفضل، تعلم تقنيات الاسترخاء وإستراتيجيات تهدئة النفس، عشان تبقي قادر تهدئته وتخفيف أعراضه، والتقنيات دي بتعلم المصاب انه يركز علي اللي حوليه وقلناها قبل كده في الموضوع ده .

عن الكاتب

حنان جمـال