البزرميط

الصح و الغلط حوالين الأكل بتاعنا وعلاقتة بالاكتئاب و سوء المزاج

الصح و الغلط حوالين الأكل بتاعنا وعلاقتة بالاكتئاب و سوء المزاج

فيه كلام كتير بيتقال عن الصح و الغلط حوالين طبيعة الأكل بتاعنا إيه اللي صح بيعدل المزاج وبيعالجه الاكتئاب وإيه اللي بيتقال علي مثلا القهوة والسبانخ وهو أساس غلط.

  • الكافيين بيعالج الإكتئاب و تحسين المزاج :

اللي بيتقال غلط : أن شرب القهوة أو أي مشروب فيه كافيين بيزود حالة الكآبة اللي عند الشخص يعني بيزود البلة طين .سوءاً .

طب ايه هو الصح: شرب فنجان القهوة كل يوم الصبح بيساعد أنه يحسن المزاج وبيحارب الكآبة نوعاً ما، لكن لازم ننبخ أن شرب أكثر من فنجانين أو ثلاثة على الأكثر بالنهار مش صح لان كترة الكافيين بتسبب الاحساس  بالأرق و القلق .

  • الشيكولاتة بتحسن المزاج و بتساعد علي التخلص من الإكتئاب :

اللي بيتقال غلط :  إن الأشخاص  اللي عندهم كآبة لازم يبطلوا ياكلو شيكولاتة.

طب ايه هو الصح : تناول الشيكولاتة بيساعد على محاربة الكآبة  لانها بتساعد الجسم انه يفرز مواد بتساعد على الارتياح بشكل أفضل و أسرع ، عشان كده من الضروري تبقي جزء من اكلنا خصوصا الشيكولاتة السودا، لاكن نخلي بالنا ما ناكلش منها بزيادة عشان ما ناخدش الجانب السلبي منها اللي هو اكيد السمنه يبقي بنعالج حاجه نعك حاجه تانية.

  • المشمش بيساعد علب التخلص من الضغوط النفسية و الاكتئاب و مقوى للجهاز العصبى :

اللي بيتقال غلط: إن أكل المشمش بيزود  الضغط النفسي و الكآبة .

طب ايه هو الصح : إن المشمش فيه كتير من الفيتامين بـ6 (B6) اللي هو مفيد للجهاز العصبي بيساعد على تخفيف الكآبة عند معظم الأشخاص، دا غير أنه فيه كمية مهمة من المواد المضادة للتأكسد زي البتا – كاروتين و اللوتين، والمواد دي بتساعد أنها تحسن المزاج و بتحارب وبتقلل الإصابة بالكآبة .

  • معدن الزنك و أهميته لمحاربة الاكتئاب :

اللي بيتقال غلط: فيه اعتقاد بيقول أن اللي عندهم اكتئاب يبعدوا عن أكل الحاجات اللي فيها معدن الزنك كتير.

طب ايه هو الصح :الدراسات الحديثة قالت أن اكل الأطعمة الغنية بالزنك بيساعد على محاربة الاكتئاب، ده لان الأطعمة دي بتساعد أنه ترسل رسالة للدماغ لتحسين المزاج، عشان كده من الأفضل أننا نضيف لأكلنا  الأطعمة اللي زي  المحار البحرية و اللحوم على أنواعها و اليقطين اللي هو القرع غيرها إلي أطباقنا اليومية .

  • الأطعمة الحارة وايه الدور اللي بتاعبه في التخلص من الضغط النفسي و الاكتئاب :

اللي بيتقال غلط :الاعتقاد الغلط بيدور حوالين أن إضافة الأطعمة الحارة للأكل يوميا بيزود الشعور بالكآبة .

طب ايه هو الصح: اكل الأطعمة الحارة بيساعد علي أنه يحسن المزاج و بالتالي بيساعد في محاربة الكآبة و الضغط النفسي ، ودا بيجي من خلال أنه بيزود  إفراز المواد المفيدة اللي هي هرمونات الراحة و الرضي اللي بتساعد على إرسال الرسائل للدماغ عشان يحافظ علي المزاج الكويس.

  • المكسرات بتخفف الضغط النفسى :

اللي بيتقال  غلط: : الكلام اللي منتشر بيقول أن لازم الناس اللي مكتئابين أو عندهم أحساس بالكأبة يبعدوا عن أكل كل أنواع المكسرات .

طب ايه هو الصح: الحقيقة أن المكسرات فيها الملح المعدني ؛ السيلينيوم ، اللي بنلاقية كمان وبكميات كبيرة في الأسماك و ثمار البحر و اللي هو بيلعب دور مهم  في محاربة الكآبة و تخفيف الضغط النفسي .

  • الـسـبـانـخ لتحسين المزاج :

اللي بيقال غلط  : فيه ناس اعتقدوا عن طريق الغلط أن السبانخ مش بتساعد علي تحسين المزاج .

طب ايه هو الصح: الحقيقة أن السبانخ فيها كمية كبيرة من حمض الفوليك و اللي بيلعب دور مهم في تحسين المزاج ، و محاربة الكآبة و الضغط النفسي .

  • عـصـيـر الـرمـان لعلاج القلق و تقليل الإحساس بالضغط النفسى :

اللي بيتقال غلط: عن طريق الجهل او نقص المعرفة قالوا أن شرب عصير الرمان بيزود الشعور بالكآبة :

طب ايه هو الصح : فيه دراسات كتيرة قالت أن شرب عصير الرمان مش بس مفيداً عشان يوطي ضغط الدم ، و لكن كمان مفيد في لمعالجة الكآبة و تخفيف القلق و الضغط النفسي .