خليك سند

أزاي تساعد صاحبك اللي عنده اضطرابات الأكل

أزاي تساعد صاحبك اللي عنده اضطرابات الأكل

اعرف هنا إيه الخطوات اللي هتعرفك إزاي تساعد واحد صاحبك عنده اضطراب الأكل بالطريقة السليمة، وعشان حاله ما تتطورش للأسوأ.

  • اتعلّم إزاي تميز اضطرابات الأكل.

بمعني أيه العلامات اللي ممكن تلاحظها علي صاحبك وتعرفك إن اللي قدامك ده عنده أضطربات أكل ، وبالتالي لما تعرف العلامات دي مش هتترد لحظة في إنك تساعد صاحبك وكنا قلنا في المقال ده ايه اللي بيميز اضطرابات الأكل عن بعضها، لأن الحالات ممكن تتطور بسرعة وتصول للمرحله السئية لو ما اتقدمش ليها المساعدة في الوقت المناسب ، وكل ما سرعة عملية مساعدتك لصاحبك كل ما وصل لنتيجة أفضل

  • ثقّف نفسك بخصوص اضطرابات الأكل بالقراية عنها.

خليك مستعد إنك تعمل أي حاجه عشان صاحبك ده يلاقي المساعدة والعلاج المناسب والمتخصص في حالته في أقرب وقت ممكن، واستعد عشان تدعم عملية علاجه وتعينه علي اللي فيه وتبقي موجود جمبه لو احتاج حاجه.

  • اتكلم مع صديقك على انفراد.

خده كده علي جمب واتكلم معاه واسأله بصراحة علي اللي بيمر بيه، وقوله علي اللي بتلاحظه وتخيل إنك الدكتور بتاعه مثلا دا غير أن المهم إنك تكون متفهم وما تحكمش عليه بسرعة، وأشرح له إنك عايز فعلا تساعده بأي طريقة وقلقان عليه، وممكن تطلب منه أنه يقترح  عليك طرق تساعده بيها.

  • خليك مصدر للهدوء في حياته،و أتجنب المبالغة أو أنك تظهر الصدمة.
  • بيّن قلقك عن طريق انك تستخدام جُمَل بصيغة المتكلم.

بدل ما تخلي صاحبك يحس أنه غريب أو مختلف أو فيه حاجه غلط، خليك يحس أنك أد إيه قلقان عليه واتكلم معاه زي مثلا تقوله “أنا مهتم بيك وعايزك تكون بخير وصحتك كويسة قولي إيه اللي ممكن أعمله عشان أساعدك.

  • اسمع لمشاكله

استمع لمشاكله من غير أن ما تحكم عليه، وخليه يعبر عن مشاعره من غير ما تخليه يحس إنك مش مهتم بمشاكله، ودا بيحتاج مهارة استماع مش مزيفة دا غير قتدرك علي إنك تعيد صياغة الكلام اللي قاله ليك عشان تأكد له إنك بالفعل سمعت ليه كويس، وخليك مصدر دعم ليه وابعد عن فكرة التحكم، واظهر ليه حنيتك وصراحتك وحبك ليه.

  • ما تتكلمش عن الأكل أو الوزن بطريقة سلبية قدامه.

يعني مثلا لو خرجتوا تتغدوا سوا مثلا ما تقولش جملة زي دي ” أنا  عايز اكل ايس كريم أوي بس للأسف مش هقدر اكله، دا غير اإنك نك من الأفضل ما تشألهوش علي ايه اللي بياكله وأيه اللي ما بيكلهوش، و وزنه عامل ايه زاد ولا قل وكل الأسئلة اللي ليها علاقة بالأكل.

تمامًا أن تعبري عن خيبة أمل بخصوص نقص وزنها، يعني مثلا لو عندك صاحب أو صاحبه وزنها قليل بطل تقوله اتخن شوية بدل ما أنت معصعص كده، دا غير إنك تبتعد عن أسلوب اللوم أو الأهانه لأي شخص عنده اضطراب أكل، بالإضافة انك تبعد عن التنكيت والأقوال الساخرة اللي بتدور حوالين الأكل أو الوزن لإنه ممكن يفهم الموضوع بالعكس.

  • خليك إيجابي

ممكن تتجه أنك تجامل صاحبك وتساعد علي أنه يقوي ثقته في نفسه في كل شي يعني ممكن تبعد عن فكرة تصوير جسمه لو نحيف بزيادة أو تخين بزيادة ، وأسلوب النمدح هنا مفيد عشان نفسيته أو نفسيتها.

  • اطلب المساعدة

لو فشلت إنك تساعد صاحبك  أو حتي تتأقلم مع الأضطراب اللي بيعاني منه، ممكن تلجأ أنت لمعالج نفسي عشان يساعدك في مهمتهك في مساندة صاحبك اللي عنده اضطرابات أكل، لأن مساعدتك السليمة ليه هي الجزء الأهم في مسيرة تعافيه من الاضطراب اللي بيعاني منه.

المصدر: ويكي هاو

عن الكاتب

حنان جمـال