خليك سند

إزاي تتعامل مع الناس اللي عندهم قلق

أزاي تتعامل مع الناس اللي عندهم قلق

فيه كتير من الناس بيكون عندها قلق او بيمروا بمواقف اجتماعية مقلقة،  بسبب محفزات وأعراض تانية ليها علاقة باضطراب ما بعد الصدمة واضطراب القلق الاجتماعي واضطراب الهلع واسباب تانية بعضها مش معروف عادة، فا لو كان عندك صديق أوحد من العيلة أو القرايب عندهم النوع ده من الاضطراب، هنا هتحتاج أنك تقدم ليهم الدعم، نوبات القلق والأوقات التانيه، هنا هنقولك الخطوات اللي تتعامل بيها مع الشخص المصاب بالقلق.

لو عايز تعرف معلومات اكتر ان اضطراب القلق تابع المقال ده

  • خليك هادي

 من السهل أنك تتعدي و تصاب بالقلق لما تيجي تتعامل مع حد عنده قلق، أتأكد من أخدك لنفس عميق وثابت، وبكده أنت محتاج هدوء عشان تقدر تقدم المساعدة للي بتحبه بنفس الهدوء، كمان من الأفضل أن يكون  ذهنك صافي لما تيجي تقعد معاه في حاله اصابته بنوبات قلق وصوله لمرحلة الضغط النفسي ومش بيفكر منطقي.

  • خده لمكان هادي وأقعد معاه شوية عشات تهديه

لو قدرت ممكن تاخده في مكان هادي، وتخرجه من البيئة المحيطة بيه اللي بتسبب له نوبات القلق، لما يكون الشخص قلقان بيحس أنه في خطر والقلق هنا هو خوف من اللاشيء، ده ممكن يساعده في إنه يبعد عن الموقف اللي سبب له قلق ويديله أحساس الأمان ، وهيهدئ القعاد في مكان هادي من الأدرينالين المتدفق في  جسمه، وبيساعده على الخروج من الضغط النفسي اللي هو فيه.

  • أديله الأولوية

يعني لو فيه دوا موصوف له بياخد في حاله نوبات قلق، حاول تفتكر وقت الدوا كويس وتسأله أيه الجرعة المناسبة، ويستحسن أنك تكون على دراية بالجرعة وموانع أي دواء موصوف للشخص المصاب  كمان من الافضل والكويس انك تبقي عارف أمتي الدكتور وصف له الدواء ده وإيه الخطوات اللي قالها الدكتور اللي تتعمل مع اخد الأدوية.

  • قوله أنه في آمان

أتكلم معاه بهدوء وبجمل قصيره ونبرة اطمئنان عشان تقدر توصله إحساس الهدوء والاطمئنان وتهدئ من قلقه، فكره انه مش في خطر وأن الخطر اللي حاسس بيه هينتهي، وأنك موجود عشانه، ومن ضمن الجمل اللي ممكن تقولها له وقت قلقه،  كل حاجه هتقبي كويسه ، أنت كويس وماشي كويس ، صفي دماغك واهدي، أنت في أمام هنا، أنا هنا علشانك وغيرها من الجمل اللي ممكن تديله شعور بالأمان

  • اعمل معاه تمارين التنفيس

بيخفف التنفس العميق من أعراض القلق، قوله انك هتعمل التمارين التنفس معاه، زي انه ياخد نسه من مناخيرة ويعد لخمسه ويخرجه الهوا من بقة ويعد لرقم خمسة برضه، لما تيجوا تعملوا سوا حط أيدك على معدتك لما نتنفس، هتحس إن معدتك بترتفع وبتنخفض مع الهواء.

  • نفِّذ معاه إستراتيجية التأريض

الاستراتيجية دي هتساعد الشخص المصاب بنوبات قلق اللي بيصب تركيزه على الواقع الحالي عشان يدرك أنه مش في خطر، وده بيتم من خلال مساعدته على التركيز على بيئته الحالية اللي هو فيها  ووصفها، كمان ممكن تطلب منه انه يقوله أسماء العفش اللي في الأوضة اللي قاعدين فيها مثلا، ده عشان تلهيه وتبعد تركيزه وانتباهه عن الحاجة اللي بتسبب له قلق بمساعدته أنه يركز علي حاجات تانية في البيئة الخارجية.

  • اتصل بالإسعاف أو خده للمستشفي

أحيانا بتتشابه بعض أعراض نوبات القلق مع نوبات القلب، فا لو مش متأكد هل اللي بيعاني منه نوبه قلق ولا قلب اتصل أحسن بالإسعاف أو ودية للدكتور عشان يقيم حالته وتنقذه لو هو في خطر.

  • شجعه انه انه يخلي باله من نفسه

ممكن يتسبب القلق في انه يتجاهل نفسه او يهمل في حالته البدنية والنفسية، ممكن تفكره وتنصحه لو لقيته ناسي أو مهمل في حاجه وممكن تكون أنشطة تهدئة النفس مهمة، بالأخص لو كان عنده قلق متكرر، يعني مثلا اسأله هل بيحب يأكل حاجه معينه او اقترح عليه أنه ياخد حمام دافي .

  • خلي وقت تختب فيه قلقه

مش كل واحد بيتعرض لقلق هو كده مصاب باضطراب القلق، لكن دا مش معناه إننا ما نتعاملش معاه، خلي حوالي 30دقيقه ي اليوم تتعاملوا فيه سوا مع القلق بمعني أنك تخليه يحس بالقلق وما يركزش علي حاجه تانية غير القلق، وحفزه على التفكير في حلول لمشاكله، المنهجية دي فعَّالة مع الأطفال وكمان البالغين وبتساعدهم على اكتساب حس السيطرة على مشاكلهم .

  • اتحقق من سلامة مشاعره

ممكن يقولك  الشخص المصاب لما يحس بإنزعاج، أو انك ممكن تعرف ده لوحدك لما تكتشف ايه اللي خلاه يبقي قلقان، حاول تقوله انك عارفه انه منزعج وعارف بسبب قلقه وانك عارف إن ده صعب عليه، الكلام ده هيخليه يحس أنت قد إيه مهتم بيه، وانك حاسس انه بيصارع القلق.

  • زود لمسة إنسانية

ممكن الأحضان تعطه تخليه يحس بالراحة ، يعني  شويه طبطبه علي ضهره هتفرق وتضمه وتحط ايدك علي كتفه، المهم اعمل اللي يريحك انت وهو،اديله فرصه انه يرفض،لو كان بيعاني من ضغط حسي أو عنده توحد  اللمس هنا هيزود الأمور سوءًا، او ممكن ميكونش الوقت أو المجال المناسب عشان تعمل كده.

  • افهم إن احتياجاته مختلفة

الحركة دي او تفهمك للموقف ده ممكن يكون مصدر راحة كبير للشخص القلقان ، فا خليك مستوعب دا كويس، وما تسألهوش  أيامه السيئة أو احتياجاته غير العادية، اتعامل مع قلقه على حقيقة وأنه مش بيشكل عبئ رهيب على حياتك، خليك مرن، الناس اللي عندها قلق ممكن ياخدوا وقت اكبر وهما بيستعدوا لحدث مهم زي  الاستعداد لدخول المدرسة هنا من الأفضل انه ياخد وقته وانك تقابل ده بنوع من المرونة.

  • شجِّعه على انه يحصل علي مساعد من المتخصصين

لو اللي عنده قلقه لسه لحد دلوقتي ما راحش لدكتور او ما اخدش نصيحة من المتخصصين، ممكن تساعده انه يروح زيارة للدكتور عشان ياخد نصيحة منه بخصوص قلقه، ومن المهم استبعاد أي أسباب صحية كامنة أو أسباب بيولوجية للقلق، فا أول ما تعرف سبب ورا القلق بأنه  سبب نفسي، الوضع الأفضل هنا انك توجهه انه يروح للمعالج النفسي.

  • كوِّن شبكة دعم

ممكن يكون طلب المساعدة من الأجرين يشجع الشخص المصاب بمشاكل القلق شان بيزود  أصحاب شبكات الدعم غير الرسمية القوية فرصهم في الاستفادة من علاج القلق، هنا أنت مش هتقوم بأي حاجه بس بمجرد معرفة أن فيه أشخاص آخرين بجانبك بتتكلم معاهم أو بتشاركهم مخاوفه كفيلة بمساعدة الشخص المصاب بمشاكل قلق على انه يحس بتحسن.